Öykü ve Öykü Kuramı İle İlgili Bazı Önemli Kitaplar

 Öykü ve Öykü Kuramı İle İlgili Bazı Önemli Kitaplar

Yazınsal Bir Tür Olarak Kısa Öykü

Kısa öykünün birçok tanımı yapılmıştır ve her zaman yapılmaktadır, yapılmaya çalışılmaktadır. Wells, kısa öyküyü, yarım saat içinde okunabilen kısa bir kurmaca metin olarak tanımlamıştır. Kimi zaman kısa öykünün babası olarak anılan Poe, “tüm kompozisyon içinde, gerek doğrudan, gerek dolaylı biçimde, daha önceden tasarlanmış tek bir sözcük bile bulunmamalıdır,” diye belirtmiştir. Çehov’un görüşüne göre de, bir öykünün başlangıcı ya da sonu olmamalıydı. Fakat yazarlara hep şu anımsatmada bulunmuştu: Eğer öykünün başında, duvara asılı bir silahtan söz edilmişse, bu silah eninde sonunda patlatılmalıydı. John Hadfield’in kısa öykü tanımı ise, “uzun olmayan bir öykü” biçimindeydi. Geç Sir Hugh Walpole ise şu saptamada bulunmuştur: “Bir öykü öykü olmalıdır: gerçekleşen olayların bir tutanağı işlevini görmelidir, içinde beklenmeyen gelişmeler barındırmalı, gerilim yaratarak okuru bir düğüme göndermeli ve doyurucu bir çözüm sunmalıdır.”

……….

Öykü Yazma Teknikleri

Son yıllarda ülkemizde “Yaratıcı Yazarlık” üzerine yayımlanan çeşitli kitaplara, bazı üniversitelerimizde verilen derslere ve seminerlere karşın, bu alandaki boşluk henüz kapanmış değil. Salih Bolat’ın hazırladığı Öykü Yazma Teknikleri, bu boşluğun kapanması yönünde önemli bir adım; genç yazarlar için bir kaynak kitap ve yazma sanatı üzerine düşünen, edebiyatla ilgilenen herkesin ilgisini çekecek bir çalışma. Mary Golden, Rust Hills, Fred Shaw, Pauline Bloom, Allan F. Ecker, Marilyn Granbeck, F. A. Rockwell, Thomas H. Uzell, Louise Bogges, James Hilton, Pearl Hogrefe ve Wallace Hildick’in kitapta yer alan denemeleri metnin niçin yazıldığı, anlatım yöntemleri, kurmacanın özellikleri, karakter yaratmanın esasları, öyküde olay gibi konulara önemli açılımlar getiriyor. Bolat’ın Gogol, Jack London, James Joyce, Sait Faik, Bilge Karasu, Tomris Uyar, Hasan Ali Toptaş, Sevgi Özel, Ahmet Önel’den seçtiği öyküler kitabın kuramsal yönünü destekleyen örnekler olmalarının yanı sıra, edebiyat severlere öyküye farklı bir açıdan bakma olanağı sağlıyor.

……….

Hikaye Anlatma Sanatı

Hikâye anlatma sanatı, son yıllarda giderek yaygınlaşıyor ve daha çok kişi tarafından sevilip benimseniyor. Artık çocuklar kadar yetişkinler de bu söz zanaatının çekimine kapılıyor ve hikâyelerin dünyasında vakit geçirmek istiyorlar. Sadece aile arasında ya da arkadaş çevresinde değil, profesyonel alanda da hikâye anlatıcılığından geniş ölçüde yararlanılıyor. Okulda dersi eğlenceli hale getirmek isteyen öğretmenler, iş arkadaşlarını ya da çalışanlarını etkilemek isteyen yöneticiler, danışanlarına hikâyeler aracılığıyla yardımda bulunmak isteyen terapistler ya da sadece arkadaş toplantılarında sevdiklerini eğlendirmek isteyen dost canlısı kişiler hayatlarında hikâyelere daha çok yer açıyor ve hikâye anlatma sanatının inceliklerine ilgi duyuyorlar. Ashley Ramsden ile Sue Hollingsworth Hikâye Anlatma Sanatı’nda yirmi yılı aşkın süredir bu alanda edindikleri deneyimi aktarıyor ve konuya ilgi duyup yeteneğini açığa çıkarmak isteyenlere denenmiş özel teknikler, pratik öneriler ve önemli tüyolar eşliğinde yol gösteriyorlar. Hikâyeleri seven ve onlara daha yakından bakmak isteyen herkes için eşsiz bir kılavuz.

……….

Yazma Sanatı

“Yazmanın amacı para kazanmak, ünlü olmak, sevgili bulmak, sevişmek ya da arkadaş edinmek değildir. Sonuçta amaç, eserinizi okuyacak insanların hayatlarını ve kendi hayatınızı zenginleştirmektir. Amaç; uyanmak, iyileşmek ve başa çıkmaktır. Mutlu olmaktır, tamam mı? Mutlu olmak. Bu kitabın bir kısmı, belki büyük bir kısmı, benim yazmayı nasıl öğrendiğimle ilgili. Çoğu, sizin nasıl daha iyi yazabileceğinizle ilgili. Geri kalanı ve belki en iyi kısmı da bir izin kâğıdı gibi: Yapabilirsiniz, yapmalısınız ve başlayacak kadar cesursanız yapacaksınız. Yazmak bir sihir, her yaratıcı sanat dalı kadar ab-ı hayat. Su bedava. İçsenize.”

Stephen King’in bu yarı anı yarı kılavuz niteliğindeki muhteşem eseri bir yandan yazarın çalışma ve üretme süre cine ışık tutarken bir yandan da yazmak isteyenlere yol gösteriyor. Çocukluğundan kariyerinin zorlu ilk günlerine ve 1999’da geçirdiği ölümcül kazaya kadar King’le beraber yazarlığın engebeli yollarında yürüyeceksiniz.

Yazma Sanatı, okuyan herkesi etkileyerek cesaret aşılayacak bir başyapıt.

……….

Dümeni Yaratıcılığa Kırmak

Bir içgüdüdür aslında yazarlık. Kimseye tam olarak anlatılamayacak bir çağrı gibi ele geçirir insanı ve kurulan bir hayal bütün ger- çekliğe baskın çıkar. Kâğıda dökülenden çoğu kez memnun kalınmaz, eksiklikler fark edilir ancak adı konulamaz. İşte bu noktada, Amerika’nın yaşayan en önemli yazarlarından Ursula K. Le Guin size kendi sırlarını açıyor ve yaratıcılık denen bu fırtınalı denizde tüm yazarların elinden tutup, onlara dalgalarla nasıl boğuşacaklarını gösteriyor.

Modern çağda yazı yazmanın zorlukları da var bu kitapta; “Doğru yerde doğru kelimeyi kullanarak bir ritim yakalamak mümkün mü?”, “Bakış açısında tutarlılık metni nasıl etkiler?” gibi soruların yanıtları da. Dümeni Yaratıcılığa Kırmak, yalnızca bir kitap değil; alıştırmalar ve püf noktaları ile dünya edebiyatına damga vurmuş isimlerin gizemlerinin peşine düşeceğiniz bir harita, sizi ve hayallerinizi yutmak üzere olan bilinmezlere karşı rotanızı belirlemenizi sağlayacak bir pusula da aynı zamanda. Haydi, siz de dümeni yaratıcılığa kırın!

……….

Yazma Üzerine

“Bazı yazarlar, bir başka yazarın tek bir cümle yazabilmesine yardımcı olabilmek için doğmuştur.” Klasikleşen eserleriyle dünyanın en önemli yazarlarından olan, Nobel ve Pulitzer ödüllerine sahip Ernest Hemingway’in yazarlık, yazma eylemi, yazarın çalışma alışkanlıkları, disiplini ve edebiyat üzerine düşüncelerinin derlendiği bu kitap; Hemingway’in nasıl yazdığını, yazarken nasıl düşündüğünü öğrenmek isteyenlere hitap etmenin ötesinde, aynı zamanda yazarlara, yazar olmak isteyenlere, yazı yazma işiyle ve edebiyatla ilgilenen herkese yol gösteren, onların ufkunu genişleten bir rehber olma özelliğini taşıyor. Larry W. Phillips bu kitabı oluştururken, Hemingway’in bütün eserlerini, söyleşilerini, editörlere, sanatçı dostlarına, arkadaşlarına yazdığı mektuplarını titizlikle tarayıp, onun yazarlık ve yazma sanatıyla ilgili görüşlerini derledi. Kitabın yazarlara ve yazarlık öğrencilerine faydalı olmasını amaçlayarak yaptığı derlemeyi, Yazmak Nedir, Neye Yarar? , Yazarın Nitelikleri , Ne Hakkında Yazmalı? , Çalışma Alışkanlıkları , Neleri Atmak Gerektiğini Bilmek , Argo ve Dilin Kullanımı , Yazarın Hayatı, Yazmanın Istırabı ve Keyfi gibi alt başlıklarla düzenledi. Hemingway’in ilk yayıncılarından, arkadaşı Charles Scribner. Jr. İmzalı önsöz ve Larry W. Phillips’in giriş yazısıyla başlayan kitabın sonuna, kitabın içinde adı geçen eserlerin yer aldığı bir eserler dizini eklendi. Elif Derviş’in çevirdiği kitap Türkiye’de ilk kez yayımlanıyor. *** “Bu kitap , Hemingway ‘in yazarın doğası ve yaşamındaki unsurlar üzerine düşünceleri ile yazarlara yazma sanatı, çalışma alışkanlıkları ve disiplin konularında verdiği özel ve faydalı öğütleri içermektedir. Hemingway ‘in kendine özgü kişiliği genel bir bilgelik, zekâ, mizah ve kavrayış ile yazarın ve yazarlık mesleğinin dürüstlüğü konusundaki ısrarıyla ortaya çıkmaktadır.” – Larry W. Phillips ‘in Giriş yazısından

……….

Genç Yazarlar İçin Hikaye Anlatıcılığı Kılavuzu

“İnsanoğlunun hikâye anlatıcılığını birçok hayati şeyden çok önce öğrendiğini biliyoruz. Yüz binlerce yıldan beri hikâye anlatıyoruz. Bu kadim ve şahane işi yapman için sana yardım etmeye niyetliyim. Birlikte çalışacağız. Çalışmamız bittiğinde eskisinden daha iyi hikâyeler anlatacağına eminim. Çünkü ‘yaratıcılık’ doğuştan gelen bir armağan değildir. Öğrenilir, çalışarak elde edilir.”

Anlatacak bir hikâyeniz var ama sözcük denizinde nasıl ilerleyeceğini bilmeyen bir kaptan gibi mi hissediyorsunuz? Ya da bir yol haritasına mı ihtiyacınız var? Yoksa yazarlığın doğuştan gelen bir yetenek olduğunu mu düşünüyorsunuz? Polisiye edebiyatımızın en önemli isimlerinden Celil Oker, elinizdeki kitapta tüm bu sorulara yanıt veriyor, Yaratıcı Yazarlık Teknikleri eğitimlerindeki deneyimini genç yazar adaylarıyla paylaşıyor. Doğru bir yöntemle çalıştığınızda yazının o büyülü dünyasına pekâlâ girebileceğinizi, yazarlığın doğuştan kazanılan bir yetenek olmadığını söylüyor. Olay örgüsü, karakter yaratmak, çatışma, diyalog ve üslup gibi kurmacanın temel öğelerinin örneklerle anlatıldığı kitapta hikâye anlatma sanatının incelikleri gösteriliyor, işin püf noktalarını ve bu alanda sık yapılan yanlışlara dikkat çekiliyor. Genç Yazarlar İçin Hikâye Anlatıcılığı Kılavuzu, anlatacak bir hikâyesi olan genç yazar adayları için çok değerli bir kılavuz.

Yapılan Yorumlar
Bir Yorum Yapın